72 Festiwal

72
Międzynarodowy
Festiwal Chopinowski

 

 

 


4-12 Sierpnia 2017

Jubileusz Dyrektora…
 
Wielki chopinista polski Aleksander Michałowski (1851–1938), uczeń m.in. ucznia Chopina Karola Mikulego (1819–1897) oraz przyjaciela geniusza z Żelazowej Woli Franciszka Liszta (1811–1886), co kilka lat obchodził jakiś jubileusz. Sam tego nie chciał, ale wdzięczni uczniowie, których miał dziesiątki, przyjaciele oraz melomani tłumnie przychodzący na jego koncerty, wciąż znajdowali pretekst, aby wspaniałemu a skromnemu artyście urządzić jakieś święto. Gdy do tego już dochodziło, Michałowski dawał recital chopinowski, o którym rozprawiano później miesiącami. Było co przywoływać, bo zdaniem Jerzego Żurawlewa, wychowanka Michałowskiego, nikt wówczas arcydzieł Chopina piękniej od Profesora nie grał. Doprowadzany ze względu na krótkowzroczność do fortepianu przez ucznia lub kogoś z obsługi sali, siadał do instrumentu i wyczarowywał muzykę, wywołującą tak wielkie doznania, że zalegały w pamięci dziesiątki lat. Przy okazji warto przypomnieć, że ideę organizowania Międzynarodowych Konkursów Chopinowskich rzucił Aleksander Michałowski, skutecznie zaś pomysł zrealizował Żurawlew…
 
Dzisiaj mamy sytuację przypominającą postawę prof. Michałowskiego, to jest jubileusz dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju – prof. Piotra Palecznego. On również nie chce fety z okazji ćwierćwiecza sprawowanej funkcji, ale ja, miłośnik jego sztuki pianistycznej, muszę mu ją wyprawić…

Kontakt z Dusznikami Piotra Palecznego rozpoczął się 8 sierpnia 1971 roku, kiedy świeżo upieczony laureat VIII Konkursu Chopinowskiego sprzed kilku miesięcy, dał tu dwa koncerty: pierwszy – uczestnicząc w inauguracji, drugi – recital chopinowski. Na rozpoczęcie festiwalu zagrał wraz z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej pod batutą jej szefa Tadeusza Strugały Koncert fortepianowy e-moll. Wykonanie było świetne, co pamiętam, pełne energii, a jednocześnie liryczne, znacznie odbiegające od ówczesnych standardów interpretacyjnych, czyniących z kompozytora zapatrzonego w siebie chorego nostalgika. Paleczny pokazał Chopina nacechowanego imperatywem życia, niestroniącego od popisu, potrafiącego śpiewać na fortepianie, emanującego siłą.

Dwa dni później (10 sierpnia) pianista wystąpił z recitalem chopinowskim rozpoczętym popularnym Polonezem A-dur, a zwieńczonym heroicznym Polonezem As-dur, w którym, jak powiedział to pięknie i celnie Liszt, „przegląda się cała historia Polski”. Program obejmował dzieła różnych gatunków i form ułożonych lustrzanie. Po polonezie nastąpił nokturn, potem 3 etiudy i 3 mazurki, a następnie scherzo, 3 mazurki, 3 etiudy, nokturn i polonez. Recenzujący recital Jerzy Jaroszewicz (pianista i krytyk muzyczny) dla „Ruchu Muzycznego” napisał:

„Recitale w Dusznikach podzieliłbym na trzy rodzaje. Pierwszy – to pokazy pianistycznej świetności, wspaniałej zaiste perfekcji gry (Paleczny, Indjic); drugi – to kreacje artystyczne, trzeci wreszcie – to występy nieeksponujące żadnego z powyższych elementów, lecz łączące je w bardziej lub mniej harmoniczną całość. Zarówno Paleczny, jak i Indjic grali w sposób wręcz nieskazitelny, imponowali fantastycznym opanowaniem instrumentu, ogromną biegłością i siłą gry”. Artykułowi Jaroszewicza towarzyszy fotografia, przedstawiająca uczestników festiwalu (Paleczny, Indjic, Zacharias, Sewilla, Sulikowski, Szlachta, Chęciński i Gawriłowa) na tle dusznickiego pomnika Chopina.

Przywołując początki pięknej kariery Piotra Palecznego, należy wspomnieć jego przedkonkursowy recital warszawski, złożony z różnych dzieł wielkich kompozytorów. Wśród nich znalazła się Fantazja wschodnia „Islamey” Bałakiriewa, utwór uchodzący za jeden z najtrudniejszych w literaturze fortepianowej, co potwierdza fakt, że tylko nieliczni wirtuozi mają go w swoim repertuarze. Po iście zjawiskowym wykonaniu Palecznego zerwała się burza oklasków i wiwaty na cześć solisty. Siedzący obok kolega, pianista, był tak wstrząśnięty tym, co usłyszał, że stwierdził krótko: „chyba zrezygnuję z grania!” Tego samego roku ukazała się pierwsza płyta Piotra Palecznego. Znalazły się na niej: wspomniana Fantazja wschodnia „Islamey” Bałakiriewa, 4 Klavierstücke op. 119 Brahmsa oraz Fantazja f-moll, Etiuda h-moll zw. „oktawową” i Etiuda a-moll zw. „wielką” Chopina. Do dzisiaj wspomniana płyta może cieszyć słuchacza, jeśli tę rzadkość fonograficzną ma w swoich zbiorach.

Przeglądając kronikę festiwali dusznickich, można zauważyć, że pianista swymi występami publiczności Dolnego Śląska nie rozpieszczał. Występował dość rzadko, ale upamiętniając się wspaniałymi koncertami. Dość przywołać, oprócz wspomnianego wyżej, rok 1974, gdy wykonał Koncert f-moll pod batutą Tadeusza Strugały, rok 1975 – kiedy dał potężny recital złożony z kompletu Etiud op. 25, Ballady g-moll, Scherza h-moll i III Sonaty h-moll, rok 1985 – na recitalugrając cztery ballady i cztery scherza, czy rok 1994 – na inauguracji interpretując oba koncerty fortepianowe z Orkiestrą „Leopoldinum” pod dyrekcją Tomasza Bugaja. Wszyscy pamiętamy wspaniały pierwszy wieczór 65. Jubileuszowego Festiwalu w 2010 roku, kiedy Piotr Paleczny wykonał również oba koncerty fortepianowe Chopina, tym razem z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Marka Pijarowskiego.

Przez 25 lat sprawowania artystycznej pieczy nad dusznickim świętem chopinowskim Piotr Paleczny zawsze pamiętał o wymagającej publiczności, oczekującej nowości i gwiazd z firmamentu światowej pianistyki. Jeżdżąc po świecie z koncertami, uczestnicząc w kolegiach jurorskich największych międzynarodowych konkursów pianistycznych, zapraszał do Dusznik utalentowaną młodzież oraz utytułowanych już mistrzów klawiatury. Nierzadko mieliśmy możność poznania i wysłuchania kogoś, kto jeszcze laureatem żadnego konkursu nie był, a dopiero zostawał nim za jakiś czas. Bywały sytuacje, że artysta rozpoczynał swoją karierę wirtuozowską właśnie od koncertu w Dusznikach. Bywały festiwale, gdzie lejtmotywem były szkoły pianistyczne, kiedy indziej laureaci czołowych nagród wielkich konkursów lub sławni przyjaciele-pianiści dyrektora. Piotr Paleczny nie zapominał o wielkich Polakach, którzy wzbogacili swoją działalnością chopinistykę światową, jak Witold Małcużyński czy Jan Ekier, poświęcając koncerty ich pamięci.

Dyrektor wiedziony własnym poczuciem piękna, doświadczeniem pedagogicznym, świetnym rozeznaniem światowej estrady koncertowej, a także intuicją artysty, proponował festiwalowej publiczności i proponuje nadal wykonawców interesujących, utalentowanych, wnoszących coś do sztuki wykonawstwa fortepianowego oraz przykuwających uwagę. Tak będzie i tego roku. Słuchacze otrzymają ciekawe koncerty pod względem programowym i wykonawczym. Życzmy sobie doznań, po które do Dusznik przyjeżdżamy…

Stanisław Dybowski

Program PDF

4.08.2017
Piątek
20.00Koncert Inauguracyjny Nelson Freire
5.08.2017
Sobota
9.30Master Class Prof. Tamás Ungár
16.00Recital Viviana Sofronicky-fortepian
Sergei Istomin– wiolonczela
19.00Recital Fortepianowy George Li
22.00Recital Fortepianowy Szymon Nehring (poza karnetem)
6.08.2017
Niedziela
9.30Master Class Prof. Tamás Ungár
16.00Recital Fortepianowy Claire Huangci
20.00Recital Fortepianowy Katarzyna Popowa-Zydroń
7.08.2017
Poniedziałek
9.30Master Class Prof. Tamás Ungár
16.00Recital Fortepianowy Pavel Kolesnikov
20.00Recital Fortepianowy Ingrid Fliter
8.08.2017
Wtorek
9.30Master Class Prof. Tamás Ungár
16.00Recital Fortepianowy Federico Colli
19.00Recital charytatywny Uczestników Aktywnych XVI Konkursu Mistrzowskiego
22.00NOKTURN
9.08.2017
Środa
9.30Master Class Prof. Soo Jung Shin
16.00Recital Fortepianowy Yeol Eum Son
20.00Recital Fortepianowy Alexander Gavrylyuk
10.08.2017
Czwartek
9.30Master Class Prof. Soo Jung Shin
16.00Recital Fortepianowy Dinara Klinton
20.00Recital Alena Baeva-skrzypce i Vadym Kholodenko-fortepian
11.08.2017
Piątek
9.30Master Class Prof. Soo Jung Shin
16.00Recital Fortepianowy Hyuk Lee
20.00Recital fortepianowy Nikita Mndoyants
12.08.2017
Sobota
9.30Master Class Prof. Soo Jung Shin
16.00Recital Fortepianowy Yekwon Sunwoo
20.00Recital Finałowy Vadym Kholodenko

   

060817_018
060817_024
Baeva-Kholodenko_018
060817_003
Baeva-Kholodenko_024
Baeva-Kholodenko_027
060817_013
Baeva-Kholodenko_048
Baeva-Kholodenko_074
Baeva-Kholodenko_064
Baeva-Kholodenko_077
Colli_088
Colli_089
Colli_127
Colli_136
Dinara_Klinton_007
Dinara_Klinton_057
Dinara_Klinton_062
Fliter_057
Fliter_035
Fliter_038
Fliter_093
Fliter_076
Fliter_106
Fliter_095
Fliter_114
Freire_299
Baeva-Kholodenko_030
Freire_338
Freire_302
Fliter_141
Freire_340
Gavrylyuk_003
Gavrylyuk_010
Gavrylyuk_110
Gavrylyuk_054
Colli_006
Gavrylyuk_093
George_Li_026
George_Li_057
George_Li_163
George_Li_164
Huangci_097
Huangci_107
Huangci_006
Huangci_051
Huangci_135
Huangci_059
Hyuk_Lee_022
Hyuk_Lee_014
Hyuk_Lee_124
Kholodenko_038
Kholodenko_077
Kholodenko_066
Kolesnikov_091
Kolesnikov_071
Kolesnikov_094
Kolesnikov_114
Koncert_kameralny_101
Koncert_kameralny_113
Koncert_kameralny_108
Koncert_kameralny_118
Koncert_kameralny_124
Koncert_kameralny_126
Nehring_032
Nehring_143
Nehring_140
Nehring_146
Hyuk_Lee_026
Kholodenko_054
Nehring_155
Nikita_Mndoyants_002
Nikita_Mndoyants_008
Nikita_Mndoyants_065
Kholodenko_126
Nikita_Mndoyants_090
Nikita_Mndoyants_075
Popowa_065
Popowa_107
Popowa_104
Soo-Jung_Shin_005
Nikita_Mndoyants_005
Soo-Jung_Shin_015
Soo-Jung_Shin_020
Soo-Jung_Shin_023
Soo-Jung_Shin_039
Koncert_kameralny_094
Nehring_150
Sunwoo_001
Sunwoo_028
Sunwoo_012
Sunwoo_146
Sunwoo_036
Sunwoo_171
Yeol_Eum_Son_007
Yeol_Eum_Son_010
Popowa_032
Yeol_Eum_Son_022
Soo-Jung_Shin_032
Yeol_Eum_Son_133
Yeol_Eum_Son_131
Soo-Jung_Shin_027
Sunwoo_033
Yeol_Eum_Son_018
Yeol_Eum_Son_043
previous arrow
next arrow
060817_018
060817_024
Baeva-Kholodenko_018
060817_003
Baeva-Kholodenko_024
Baeva-Kholodenko_027
060817_013
Baeva-Kholodenko_048
Baeva-Kholodenko_074
Baeva-Kholodenko_064
Baeva-Kholodenko_077
Colli_088
Colli_089
Colli_127
Colli_136
Dinara_Klinton_007
Dinara_Klinton_057
Dinara_Klinton_062
Fliter_057
Fliter_035
Fliter_038
Fliter_093
Fliter_076
Fliter_106
Fliter_095
Fliter_114
Freire_299
Baeva-Kholodenko_030
Freire_338
Freire_302
Fliter_141
Freire_340
Gavrylyuk_003
Gavrylyuk_010
Gavrylyuk_110
Gavrylyuk_054
Colli_006
Gavrylyuk_093
George_Li_026
George_Li_057
George_Li_163
George_Li_164
Huangci_097
Huangci_107
Huangci_006
Huangci_051
Huangci_135
Huangci_059
Hyuk_Lee_022
Hyuk_Lee_014
Hyuk_Lee_124
Kholodenko_038
Kholodenko_077
Kholodenko_066
Kolesnikov_091
Kolesnikov_071
Kolesnikov_094
Kolesnikov_114
Koncert_kameralny_101
Koncert_kameralny_113
Koncert_kameralny_108
Koncert_kameralny_118
Koncert_kameralny_124
Koncert_kameralny_126
Nehring_032
Nehring_143
Nehring_140
Nehring_146
Hyuk_Lee_026
Kholodenko_054
Nehring_155
Nikita_Mndoyants_002
Nikita_Mndoyants_008
Nikita_Mndoyants_065
Kholodenko_126
Nikita_Mndoyants_090
Nikita_Mndoyants_075
Popowa_065
Popowa_107
Popowa_104
Soo-Jung_Shin_005
Nikita_Mndoyants_005
Soo-Jung_Shin_015
Soo-Jung_Shin_020
Soo-Jung_Shin_023
Soo-Jung_Shin_039
Koncert_kameralny_094
Nehring_150
Sunwoo_001
Sunwoo_028
Sunwoo_012
Sunwoo_146
Sunwoo_036
Sunwoo_171
Yeol_Eum_Son_007
Yeol_Eum_Son_010
Popowa_032
Yeol_Eum_Son_022
Soo-Jung_Shin_032
Yeol_Eum_Son_133
Yeol_Eum_Son_131
Soo-Jung_Shin_027
Sunwoo_033
Yeol_Eum_Son_018
Yeol_Eum_Son_043
previous arrow
next arrow

Dusznickie konfrontacje

Relacje z 72. Festiwalu przygotowane przez Ruch Muzyczny